Saturday, February 21, 2015

cucur @ jemput2 udang rangup

Assalammualaikum dan salam sabtu u olls, pepagi dah mengupdate belog macam takda keja kan.hehe. Memang takda keja pun maklum belum ada anak nak di urus. Semoga Allah mengurniakan kami zuriat yang soleh dan solehah, aminn.

Okay la ni resepi kali ni resepi mudah juga dan bagi i sedap la. Banyak kali juga buat cucur ni tapi kali ni campur sikit tepung jagung. Sebelum ni tidak pernah campur tepung jagung hanya tepung biasa dan baking powder. Tapi lepas tengok rancangan masak2 menu alam tv alhijrah tu chefnya campur tepung jagung tu yang teringin nak try juga. Alhamdulillah menjadi dan rangup gila cucurnya,hehe. So i kongsikanla resepi tak seberapa ini.



cucur udang rangup

20 ekor udang kecil buang kulit
1 1/2 cwn tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil serbuk kari
daun sup@daun bawang hiris halus
garam gula secukup rasa
serbuk lada hitam sdkit
sedikit air
minyak masak untuk menggoreng

Kaedahnya

udang yang telah bersih dibuang kulit i potong 2. Campurkesemua bahan diatas kecuali minyak dan air. Setelah sebati masukkan air sedikit demi sedikit jangan terlalu cair. Agak-agak sedkit pekat. Panaskan minyak dalam kuali. Pastikan minyak betul2 panas supaya cucur tadi kembang cantik. Sudukan sdkit2 cucur dan goreng hingga perang dan masak. Sentiasa balikkan cucur. Bila dah masak angkat dan toskan. Sedap makan dengan sos cili. Selamat mencuba!!

No comments: